• Dnes je: Nedeľa 22. júla 2018 meniny má Magdaléna

Volumetrická diéta

Volumetrická diéta

Volumetrická diéta (ktorú vyvinula výživová odborníčka a nutričná špecialistka, profesorka Barbara Rolls z Pennsylvánskej štátnej univerzity) je príťažlivá pre všetkých, ktorí si nevedia jedlo odoprieť a chcú ho mať na tanieri rovnaké množstvo na aké sú bežne zvyknutí.

Základnou myšlienkou je dosýta sa najesť a teda dostatočne nasýtiť žalúdok, ale zároveň s jedlom vstrebať čo najmenej energie.

Princípom diéty nie je obmedzenie množstva jedla (ako u množstva iných), ale jeho nutričná hodnota, pričom hlavné kritérium odporúčaných potravín je ich denzita (hustota).

Každá potravina má totiž svoju hustotu z ktorej vyplýva jej energetická hodnota.


Diéta uprednostňuje konzumáciu potravín s veľkým objemom a obsahom vody a naopak malým množstvom kalórií. Pri vhodných potravinách sa teda pri tejto diéte nemusíme v množstve jedla obmedzovať, pretože sú menej kalorické a majú zároveň väčšiu hustotu. Hoci sa dosýta najeme, príjmeme menej kalórií ako zvyčajne. Je teda potrebné vyberať si zdravé potraviny, ktoré zaplnia obsah žalúdka a telo dostatočne zasýtia, ale zároveň obsahujú menej kalórií.

Z bielkovín uprednostňujeme biele mäso (teda hydinu a ryby), mliečne výrobky s nízkym obsahom tuku. Minerály, vitamíny a vlákninu dodávame telu vďaka čerstvému ovociu a zelenine.


Vzdať sa treba potravín, ktoré obsahujú príliš veľa bielej múky a nahradiť ich ľahšími verziami (bežné cestoviny vymeniť za špaldové, biele pečivo nahradiť celozrnným a pod.).


Pozor na zbytočné prijímanie kalórií v nápojoch - sladké malinovky, energetické nápoje, džúsy, či kávu so smotanou treba nahradiť najlepšie obyčajnou vodou, nesýtenou alebo jemne sýtenou minerálkou, nesladenými čajmi (vhodný je najmä bylinkový a zelený) či obilnou kávou so sójovým mliekom.


Základným pravidlom volumetrickej diéty je podľa profesorky Barbary Rolls rozdelenie potravín do štyroch skupín od najnižšej energetickej hodnoty po najvyššiu:


1. ovocie (vhodné je akékoľvek čerstvé ovocie, hlavne s vyšším obsahom vody, obmedziť treba ale príjem banánov), neškrobová zelenina (brokolica, karfiol, uhorka, čerstvé druhy rôznych listových šalátov, paradajka, paprika, mrkva, pór a cibuľa, artičoky, špargľa, reďkovka, špenát, cvikla, kapusta, huby atď.), mäsové a zeleninové nezahustené vývary z polievok, mlieko bez tuku

2. škrobová zelenina a ovocie, strukoviny, mäso s nízkym obsahom tuku, nízkotučné mlieko a mliečne výrobky, primerané porcie celozrnných produktov

3. mäso a syry s vyšším obsahom tuku, chlieb, pizza, šalátový dresing, zmrzlina a dezerty

4. čokoláda a sušienky, vyprážané jedlá, slané krekry, chipsy, maslo a olej, orechy


Potraviny z prvej a druhej skupiny možno jesť v neobmedzenom množstve a navzájom ich kombinovať. Pri potravinách tretej skupiny je potrebné si sledovať porcie – prijatý prísun kalórií.


Potraviny štvrtej skupiny treba obmedziť na úplné minimum.

Čo sa týka načasovania jedla (jednotlivých porcií počas dňa), profesorka odporúča tri hlavné jedlá, dve malé občerstvenia medzi hlavnými jedlami, prípadne jeden malý dezert denne.


Barbara Rolls pre zdravší a rýchlejší efekt diéty odporúča správne stravovanie doplniť aj pravidelným pohybom, pričom postačí zaradiť do svojho denného harmonogramu chôdzu (sledujte si preto krokomer, prvý týždeň postačí nachodiť 1000 krokov, postupne treba však množstvo pridávať, až kým sa nedopracujete k ideálnym 10000 krokom denne).


Volumetrická diéta je vhodná skôr na krátkodobé praktizovanie (napr. ak chceme pred letom zhodiť pár kilogramov do plaviek), pri ktorom je možné schudnúť väčšou rýchlosťou.


Na dlhodobé praktizovanie sa diéta moc neodporúča, nakoľko skladba stravy, ktorú pri nej prijímame je síce plná vitamínov a minerálov, ale keďže je veľmi nízkoenergetická, naše telo by sa po dlhšom čase mohlo dostať do energetického deficitu, čo by mohlo viesť k prílišnému vyčerpaniu organizmu, podvýžive a v extrémnych prípadoch dokonca spôsobiť kolaps organizmu.


Výhodou je flexibilnosť tejto diéty, rýchla redukcia kilogramov, dostatok vitamínov, minerálov a vlákniny. Skladba stravy pôsobí detoxikačne a aktivuje metabolizmus. Je vhodná pre všetky vekové kategórie. S určitými úpravami ju môžu praktizovať aj vegetariáni, vegáni a ľudia s neznášanlivosťou na lepok.