• Dnes je: Piatok 20. októbra 2017 meniny má Vendelín

Raňajky, základ chudnutia

Raňajky, základ chudnutia

Základom úspešného chudnutia sú zdravé raňajky. Práve raňajky sú tým správnym krokom v úvode nového dňa, ktoré pri vhodnej voľbe zabezpečia telu jednak dostatok energie na zvládnutie celého dopoludnia a zároveň týmto krokom do značnej miery eliminujeme aj nežiadúcu hrozbu, že na nás nechcené chúťky vo výrazne väčšej miere zaútočia v poobedňajších, či neskorších večerných hodinách.

Telo po zobudení - po nočnom spánku, pociťuje deficit cukru, vitamínov a ostatných dôležitých látok. Už to, že raňajkujeme a neoklameme telo len rýchlou kávou či pohárom džúsu je polovica úspechu.

Raňajky by mali predstavovať 20 – 25 % z celkového denného príjmu energie. Doplníme nimi potrebné živiny, telo je menej náchylné na civilizačné ochorenia, ľahšie sa naštartuje do nového dňa. Navyše sme menej podráždení a nervózni.


Ak raňajky nevynechávame a jeme ich pravidelne, už to je pozitívny krok k posilneniu zdravia. Raňajky sú jednoznačne kľúčovým jedlom dňa. Ak si navyše dáme záležať na tom, aby naše raňajky boli dostatočne výživné a zdravé, robíme to najlepšie nie len pre naše zdravie a podporu imunity, ale aj pre boj s nadbytočnými kilogramami a krajšie telo resp. pre zníženie rizika vzniku nadváhy a obezity.

Naštartovať deň dobrými, výživnými a zdravými raňajkami ja jednoznačne plusom, pretože telu dodajú hneď v úvode dňa dostatok živín a potrebné množstvo energie. Ak aj po výživných raňajkách pokračujeme počas dňa v prijímaní potravín správne, striedmo a pravidelnými dávkami vhodného jedla (čo sa týka samozrejme typu i množstva), ak pridáme aj potrebný pohyb (výdaj energie), potom nemáme dôvod priberať.

Zdravé raňajky by mali obsahovať hlavne vyvážené množstvo bielkovín a ďalších živín. Vyhnite sa potravinám s obsahom rafinovaných cukrov, bielemu pečivu a pod. Dôležité je tiež od rána dodržiavať dostatočný pitný režim.

Aby splnili raňajky svoj účel, musí byť ich zloženie schopné obnoviť a doplniť spotrebovanú energiu a zásoby stavebných jednotiek, ktoré telo spotrebovalo počas noci. Vďaka tomu telo udrží energetickú hladinu na normálnej úrovni, mizne zvýšená chuť na sladké a organizmus využíva pre získanie energie vlastné zásoby uloženého tuku.

Vhodnou voľbou pri výbere zdravých raňajok môže byť napr.:

- celozrnné pečivo

- cereálie ( müsli, kaše)

- vločky z obilnín, alebo varené obilniny (pšenica, pohánka, ovos, kukurica, ryža, pšeno)

- niektoré mliečne výroby (nízkotučné syry, tvaroh, biely jogurt, acidofilné mlieko)

- sójový syr a sójové mlieko

- nátierky zo strukovín

- orechy a olejnaté semená (max. 3 lyžice)

- zelenina (veľmi výživné je avokádo, papriky, paradajky, šalátová uhorka, ...)

- ovocie (pozor však na ovocie v sušenej forme, aby nebolo moc presladené)

ak potrebujete sladiť, je vhodnejšie použiť med (a ten tiež len s mierou)

- samozrejme nesmieme zabudnúť na potrebný príjem tekutín po prebudení (200 – 500 ml), pričom najvhodnejšia je obyčajná voda, príp. nesladený bylinkový čaj

Naopak, čo nie je pre zdravé telo (a pre dosiahnutie štíhlejšej postavy) prospešné a vhodné, je jednoznačne úplné vynechanie raňajok. Ich absencia vedie k narastaniu hmotnosti, pretože energetický deficit sa snažíme potom doplniť počas dňa či neskôr večer neustálym prijímaním jedla, pričom väčšinou volíme úplne nevhodné potraviny s obsahom jednoduchých cukrov, ktoré rýchlo zaženú pocit hladu (cukrovinky, biele pečivo, sladené nápoje, príliš mastné jedlá a pod.).