• Dnes je: Štvrtok 23. novembra 2017 meniny má Klement

Prírodné spaľovače tukov

Prírodné spaľovače tukov

Tuk je nevyhnutnou súčasťou ľudského tela, nakoľko pomáha udržiavať stálu telesnú teplotu a chráni telo pred stratou tepla.

Keď už ho je ale až nezdravo priveľa a snažíme sa jeho prebytku zbaviť, okrem pravidelného cvičenia pomôže taktiež vyvážené stravovanie, kde je dobré siahnuť najmä po tých druhoch potravín, ktoré napomáhajú tuky odbúravať ľahšie spaľovať a zabraňovať ich ukladaniu.

Tieto prírodné spaľovače tukov urýchľujú prirodzeným spôsobom metabolizmus, majú očistný účinok, zmenšujú pocit hladu a pomáhajú chudnúť.


Medzi prírodné spaľovače tukov patria hlavne potraviny, ktoré vo svojom zložení obsahujú:

1. Kapsaicín - rastlinný alkaloid, ktorý spôsobuje pálivú chuť. Je rozpustný v tukoch a alkoholoch. Výrazne zrýchľuje metabolizmus, pôsobí na znižovanie hromadenia tukových buniek a behom kalorického deficitu chráni testosterón.

2. Synefrín - látka prirodzene sa vyskytujúca v horkých citrusových plodoch. Výrazne zrýchľuje metabolizmus a je nápomocný hlavne pri spaľovaní tzv. pretrvávajúceho telesného tuku (vyskytuje sa hlavne v oblasti zadku a stehien, v podbrušku a dolnej časti chrbta).

3. Kofeín - má priaznivý vplyv na zrýchlenie metabolizmu a napomáha zvýšiť množstvo spálených kalórií. V spojení s cvičením je zaujímavé, že užitie kofeínu pred tréningom zvyšuje hladinu voľného testosterónu, svalovú vytrvalosť a anaeróbny výkon.


Ak chceme využiť priaznivý potenciál potravín, ktoré k spaľovaniu tukov napomáhajú, je dobré do svojho jedálnička zaradiť napríklad:


citrón – zabezpečuje správne naštartovanie metabolizmu a spúšťa v našom organizme spaľovanie tukov. Okrem toho, že je bohatý na vitamín C a podporuje tak imunitu, vďaka vitamínu B6 a tvorbe L-Karnitínu podporuje aj prečistenie pečene a obličiek pri chudnutí. Dobré je hneď ráno nalačno (alebo počas dňa pred hlavným jedlom) vypiť pohár vlažnej vody s citrónovou šťavou. Pretože ale citrónová šťava pôsobí detoxikačne (prečisťuje telo), je možné, že najmä v prvých dňoch bude táto kúra pôsobiť na organizmus močopudne, alebo sa prechodne objavia kožné problémy.


grapefruit – citrusové ovocie, ktorého typickú horkastú chuť spôsobuje látka zvaná pektín. Pektín podporuje trávenie a vyrovnáva hladinu cukru v krvi. Zabraňuje ukladaniu tuku na rizikových partiách - na bruchu, nohách a zadku.


škorica – zrýchľuje metabolizmus a podporuje trávenie. Má schopnosť štiepiť tuk a cukor, bráni zvýšenému ukladaniu tukov v tele. Jej vôňa navyše pôsobí relaxačne a zlepšuje náladu. Možno ju použiť ako dochucovadlo pri varení a pečení, pridať do jogurtu, kaše či do kávy.


zázvor – prekrvuje, prehrieva telo a podporuje imunitu. Zrýchľuje metabolizmus a podporuje tráviacu sústavu. Má schopnosť rozpúšťať tukové bunky. Éterické oleje ktoré obsahuje, prečisťujú organizmus. Najčastejšie sa pripravuje ako čaj, alebo sa používa ako prísada do pečenia či varenia.


kurkuma – je základnou zložkou karí korenia. Pôsobí ako silný antioxidant a spaľovač tukov, má protizápalové účinky a znižuje riziko tvorby krvných zrazenín. Taktiež dobre pôsobí na pečeň, kĺby a kvalitu pleti. Reguluje metabolizmus a telesnú hmotnosť. Používa sa hlavne pri príprave exotických jedál, najčastejšie sa kombinuje s hydinovým mäsom a ryžou, používa sa aj na dochucovanie polievok.

zelený čaj – okrem toho, že upravuje cholesterol, výborne urýchľuje spaľovanie a reguluje ukladanie tukov v tele.


čili papričky – prehrejú organizmus a pomáhajú spaľovať tuky. Vďaka látke kapsacín, ktorý sa v nich nachádza, majú pozitívny vplyv na organizmus a pôsobia ako stimulátor chudnutia. Majú minimum kalórií a zbavujú chuti na sladké.


avokádo – hoci má toto ovocie vyššiu kalorickú hodnotu, obsahuje aj látku, ktorá spomaľuje uvoľnenie inzulínu a telo si tak nestihne uložiť všetky tuky. Avokádo podporuje metabolizmus a udržiava v tele dlhý pocit sýtosti.


ananás – vďaka enzýmu bromelain urýchľuje spaľovanie tukov. Okrem toho obsahuje aj výdatné množstvo vlákniny, ktorá okrem pocitu zasýtenia zabezpečí aj dobré trávenie. Čerstvý ananás pomáha lepšie tráviť mliečne výrobky, bielkoviny a mäso.


jablko – vďaka pektínu a vláknine pomáha udržiavať hladinu cukru v krvi a znižovať cholesterol. Prínosná je aj kyselina jablčná, ktorá pomáha predchádzať celulitíde.

klíčky zo semien obilnín a strukovín – najmä mungo fazuľa, červená a zelená šošovica, cícer, žerucha, ovos, špalda, rukola, reďkovka, červená repa, ľan. Klíčky sú plné enzýmov a majú vysoký podiel vlákniny. Sú veľkým pomocníkom pri chudnutí a redukčných diétach. Pridať ich môžeme do šalátov, do nátierok, ako prílohu k hlavnému jedlu či polievke, alebo na chlebíčky. Podľa jednotlivých druhov sa klíčky jedia surové, alebo tepelne upravené. Surové klíčky by však pre možné riziká nemali jesť tehotné ženy, malé deti a osoby s oslabenou imunitou.


káva – vďaka obsahu kofeínu nie len zaženie únavu a brzdí chuť do jedla, ale účinne rozbehne v organizme aj spaľovanie tukov. Obsahuje taktiež antioxidanty. Nezabúdajme však, že káva je silné diuretikum a hrozí strata tekutín v tele, ktoré je potrebné dostatočne dopĺňať. Uprednostniť treba kvalitnú kávu (bez pridania cukru a mlieka) a s jej pitím to nepreháňať.


kokosový olej – urýchľuje spaľovanie tukových zásob. Pokiaľ použijeme nearomatický typ kokosového oleja, je možné na ňom dokonca vyprážať aj mäso, nakoľko sa môže zohriať až na 200 stupňov Celzia. Dá sa použiť napríklad aj ako náhrada mlieka do kávy.


Záverom však treba pripomenúť, že ani ten najúčinnejšie spaľovače tukov nás nadváhy či obezity nezbavia. Stále platí zásada pridržiavať sa zdravých stravovacích návykov a samozrejme pridať dostatočné množstvo pohybu.