• Dnes je: Piatok 20. októbra 2017 meniny má Vendelín

Paleolitická diéta

Paleolitická diéta

Paleolitická diéta (nazývaná aj paleo alebo praveká diéta), ktorá aj dnes stále naberá na väčšej popularite, je známa už od 70-tych rokov 20. storočia. Vo svojej podstate stavia na myšlienke, že ľudstvo nie je ešte evolučne prispôsobené farmárskemu štýlu stravovania sa, ale práve naopak: ľudské telo je stále z hľadiska stravy primárne uspôsobené na život lovcov – zberačov.

Nadváha a obezita sú definované zvýšeným množstvom tukového tkaniva, preto primárnym bodom pri boji s obezitou je zníženie percenta telesného tuku.

Najpresnejší spôsob na posúdenie, či trpíte nadváhou, podvýživou alebo optimálnou telesnou hmotnosťou vám môže vypočítať lekár na základe všeobecného posúdenia vášho zdravotného stavu.

V samotnej Paleo diéte vzniklo viacero odlišných prúdov (akýchsi „poddruhov“ diéty), ktorých základný princíp je síce rovnaký, ale odlišujú sa prísnejším či menej prísnym Paleo prístupom k strave. Ak by sme chceli hovoriť o tejto diéte oveľa podrobnejšie, bolo by nutné sa jednotlivo a do detailov zamerať na všetkých 5 hlavných prúdov („Low Carb Paleo“, „Autoimunitné Paleo“, „Primal diet“, „Perfect Health Diet“, a piata podkategória „80/20 Paleo“).

Všeobecným stavebným kameňom Paleolitickej diéty je tvrdenie, že príčinou nadváhy, obezity, chronických a civilizačných chorôb je prijímanie príliš vysokého podielu uhľohydrátov v strave a látok, ktoré ľudský organizmus nevie dostatočne metabolizovať. Hlavným zdrojom energie paleolitického človeka boli bielkoviny a tuky. Najdôležitejším krokom je preto vylúčiť zo stravy cukry, múku a odstrániť zo svojho taniera všetko, čo iba zvyšuje objem jedla a nie jeho nutričnú hodnotu.

Diéta sľubuje, že po nastavení sa na paleolitický jedálniček (a po zvládnutí počiatočného obdobia, kedy si telo zvyká hlavne na odstránenie zvýšeného príjmu sacharidov, od ktorých je dnešný človek priam závislý) budeme zdravší, cítiť sa viac fit a menej unavení.

Nevhodné potraviny

Podľa tejto teórie je nutné z jedálneho lístka vylúčiť aj potraviny, ktoré sa v našom jedálničku objavili až príchodom poľnohospodárstva: napr. rafinované potraviny (cukor, múka, rastlinné oleje), nefermentované mliečne výrobky, obilniny a výrobky z nich, potraviny obsahujúce lepok, strukoviny, zemiaky, cestoviny, kukuricu, ryžu a všetky priemyselne spracované potraviny. Vylúčiť (pokiaľ je prítomná alergia na mlieko), alebo obmedziť na minimum treba taktiež mliečne výrobky. Zakázaný je akýkoľvek alkohol, káva i čaj (okrem bylinkového).

Vhodné potraviny

Uprednostniť treba hlavne potraviny s nízkym obsahom uhľohydrátov a alergénov. Prvé miesto v rebríčku odporúčaných potravín zastáva mäso (hlavne divina a bio mäso), vnútorné orgány zvierat, ryby a plody mora (odporúčajú sa jesť morské živočíchy s vysokým obsahom zdravých tukov a také, ktoré boli pokiaľ možno vôbec, alebo iba minimálne vystavené kontaminujúcim toxickým látkam), živočíšne tuky (prípadne olivový a kokosový olej), vajcia, orechy, neškrobovú zeleninu a čerstvé ovocie (najmä divo rastúce plodiny), korenie, morskú soľ. V neskoršej fáze diéty je možné do jedálnička v menšej miere zaradiť fermentované mliečne výrobky, zemiaky a aj solanínovú zeleninu. Z hľadiska tekutín je preferovaná obyčajná voda, bylinkové čaje, ovocné a zeleninové šťavy.

Veľmi zjednodušene možno ďalej povedať, že najvhodnejšie potraviny Paleo diéty sú tie, ktoré môžeme po olúpaní, umytí, rozlusknutí atď. rovno konzumovať (samozrejme pri druhoch potravín kde je to možné, to znamená bez toho, aby sme sa otrávili), teda tie potraviny ktoré môžeme konzumovať surové. Tepelne upravené jedlá totiž vyvolávajú u imunitného systému obrannú reakciu, preto viac ako polovina stravy by mala byť konzumovaná surová.

Z hľadiska množstva prijímaných denných potravín je povolené akékoľvek množstvo (tak, aby sme boli zasýtení) zostavené z povolených potravín. Odporúča sa jesť trikrát až päťkrát denne.

Okrem druhu potravín, ktoré sa pri Paleolitickej diéte odporúčajú (či naopak neodporúčajú) konzumovať, je kladený dôraz aj na zopár ďalších bodov, ktorých je potrebné sa pridržiavať.

Popri druhu potravín je to hlavne ich kvalita, pričom je dôležité sa kvalitatívne priblížiť k potravinám aké konzumovali naši predkovia. Treba sa napríklad vyhýbať potravinám poznačených genetickými mutáciami, pochybného chovu či spracovania. Preto je kladený dôraz na to, odkiaľ potraviny pochádzajú, ako boli zvieratá z ktorých mäso konzumujeme chované, kde bola zelenina pestovaná atď.

Veľmi významnú úlohu zohráva v princípoch Paleolitickej diéty aj dostatočná pohybová fyzická aktivita. Stačí síce krátky (20 min. denne), ale o to intenzívnejší športový tréning. Odporúča sa aktívne posilňovať celú svalovú skupinu tela, najlepšie zaradiť cross-fit tréning zameraný na silu, kondíciu, rýchlosť, ohybnosť a športovať v prírode.

Mnohí vyznávači tejto diéty dodržiavajú taktiež odporúčané prerušované hladovanie (ide o deň, poldeň, či jeho časť, kedy je aplikovaná hladovka).

Odporúča sa tiež kvalitný spánok a vyhýbanie sa umelému svetlu.

V súvislosti s Paleolitickou diétou existuje množstvo článkov a diskusií o vhodnosti tejto diéty, resp. o pozitívnych a negatívnych faktoroch tohto alternatívneho smeru výživy.

Okrem množstva priaznivcov si táto diéta našla (hlavne z radov lekárov a výživových odborníkov) i mnoho odporcov, ktorí poukazujú na nevhodnosť tohto druhu diéty či priam množstvo negatívnych dopadov na ľudský organizmus.

Negativnym faktorom je napr. vysoká konzumácia mäsa bez ohľadu na obsah prítomného tuku. Častá konzumácia červeného mäsa navyše zvyšuje hladinu cholesterolu, zaťažuje tráviaci systém (behom trávenia bielkovín z mäsa vznikajú toxické látky) a zvyšuje riziko vzniku diabetu.

Ak zanedbáme zvýšenú pohybovú aktivitu (ktorá je počas tejto diéty viac ako potrebná), môže zvýšená konzumácia lipidov spôsobiť zdravotné problémy.

Mnohí odborníci tvrdia, že táto diéta nie je dlhodobo udržateľná a chýbajú v nej niektoré dôležité živiny ako napr. vápnik, vláknina, vitamín B a železo.

Naopak pozitívom paleolitickej diéty je konzumácia pokiaľ možno prirodzenej, čo najjednoduchšie tepelne upravenej stravy (pozor však na vysoko rizikové potraviny – hlavne mäso), podpora konzumácie väčšieho množstva zeleniny a ovocia, dostatočná pohybová aktivita, ale aj telu prospešné občasné hladovanie.

Zástancovia Paleo stravy nemajú radi označenie diéta, prízvukujú, že sa nejedná o klasickú diétu, ale skôr o zmenu životného štýlu v stravovaní.

Pri tomto type stravovania v prvom rade napomáhame telu vyriešiť mnohé zdravotné problémy, ale samozrejme i schudnúť (chudne sa najmä vďaka nízkemu príjmu sacharidov a pravidelnému fyzickému pohybu).

Ak je pri paleolitickom type stravovania Vaším prvoradým cieľom zhodiť prebytočné kilá, nezabudnite vychádzať z osvedčeného vzorca – energetický príjem by mal byť menší ako výdaj.