• Dnes je: Utorok 22. augusta 2017 meniny má Tichomír

Mám vôbec nadváhu?

Mám vôbec nadváhu?

Mám vôbec nadváhu, alebo je hmotnosť k mojej výške a veku úplne primeraná a v poriadku? To sú otázky, ktoré si možno kladieme mnohí, ktorým k odpovedi nestačí letmý pohľad do zrkadla (ich nadváha ešte nenabrala tragickejšie rozmery).

Nadváha a obezita sú definované zvýšeným množstvom tukového tkaniva, preto primárnym bodom pri boji s obezitou je zníženie percenta telesného tuku.

Najpresnejší spôsob na posúdenie, či trpíte nadváhou, podvýživou alebo optimálnou telesnou hmotnosťou vám môže vypočítať lekár na základe všeobecného posúdenia vášho zdravotného stavu.

Najjednoduchší spôsob, ako svojpomocne, orientačne a rýchlo zistíme, ako na tom sme, je výpočtom tkz. Body Mass Indx – indexu telesnej hmotnosti (známejšieho pod skratkou BMI). Jednoduchý vzorec na výpočet indexu, ktorý nám čo-to o našej váhe napovie pracuje s dvoma základnými veličinami – našou telesnou hmotnosťou a výškou. Tie zložitejšie - presnejšie zohľadňujú aj vek, pohlavie, prípadne obvod pása a jeho pomer k šírke bokov.

Základný vzorec na výpočet BMI je jednoduchý:

BMI = telesná hmotnosť (kg) / telesná výška (m) na druhú

BMIVyhodnotenie
menej ako 18,5podvýživa
18,5 až 25normálna váha
25 až 30mierna nadváha
30 až 35obezita 1. stupňa
35 až 40obezita 2. stupňa
40 a viacťažká obezita

BMI kalkulačka

Váha(kg):
Výška(cm):
BMI:
Vyhodnotenie:

S telesnou váhou - hodnotou BMI (teda vyhodnotením) úzko súvisia zdravotné riziká, čo vám potvrdí či úž lekár, výživový špecialista, alebo v prípade že sa váš výsledok BMI pohybuje vysoko nad, alebo pod „zdravým priemerom“, pociťujete možno dopad zdravotných ťažkostí aj sami.


Obezita 1. a 2. stupňa (a podobne aj podvýživa) kráča ruka v ruke so zvýšenými a vysokými zdravotnými rizikami. Pri ťažkej obezite môžeme počítať s veľmi vysokými zdravotnými rizikami. Pri miernej nadváhe sú zdravotné riziká mierne, ale už tu treba byť obozretný a správnou životosprávou predchádzať ďalšiemu nechcenému zvyšovaniu hmotnosti čím eliminujeme ďalšie možné a závažnejšie zdravotné riziká.

Keď spomíname zvýšené zdravotné riziká spojené s neprimeranou telesnou hmotnosťou, máme okrem iných na mysli najmä zvýšené riziko chorôb ako napr. vysoký krvný tlak, srdcovocievne ochorenia, cukrovka, žlčníkové problémy, zvýšený cholesterol, dýchavičnosť, mŕtvica, osteoporóza, niektoré gynekologické a kožné ochorenia, rakovina hrubého čreva a mnohé iné. Okrem fyzických problémov nemožno opomenúť ani mnoho psychosociálnych porúch (depresie, komplexy menejcennosti, úzkosť, poruchy motivácie, poruchy príjmu potravy).

Aké faktory prispievajú k zvýšenej nadváhe a obezite? Sú to najmä:

– metabolické vplyvy, nesprávne stravovanie (nevyvážený kalorický príjem
– nepomer energie prijatej formou stravy a jej nedostatočnom využití formou pohybu, nepravidelná strava, vysokotučná strava a zvýšené množstvo denného príjmu cukrov)
- nedostatok odpočinku a aktívneho pohybu (nedostatok športových aktivít)
- psychologické faktory (stres, depresia, flustrácia)

lieky (najmä hormonálne liečivá a antidepresíva)


- hormonálne vplyvy (znížená funkcia štítnej žľazy, zvýšená hladina hormónov kôry nadľadvín)


- genetické dispozície

Ak chceme faktory zvyšujúce nadváhu eliminovať, treba sa zamerať hlavne na správne stravovanie, stravovacie návyky (konzumácia menšieho – primeraného množstva jedla častejšie počas dňa a v pravidelných denných intervaloch), príjem dostatočného množstva tekutín (hlavne vody a nesladených nápojov, obmedziť treba sladené nápoje, alkohol), zvýšenie pohybovej aktivity (zvýšiť výdaj energie v takom množstve, aby nebol výdaj energie nižší ako príjem vo forme jedla).