• Dnes je: Štvrtok 23. novembra 2017 meniny má Klement

Jesenný detox a chudnutie

Jesenný detox a chudnutie

Áno, práve jeseň je tým optimálnym obdobím na detoxikáciu tela.

Hoci detoxikácia neznamená automaticky schudnutie, vďaka tomu že telo sa týmto procesom zbaví toxínov a nanovo naštartuje metabolizmus, trávenie i vstrebávanie živín, následná snaha o zhodenie nejakých tých kilogramov navyše bude určite ľahšie realizovateľná.


Ako detoxikovať organizmus? Určite pomôžu tri hlavné body, ktorých je dobré sa pridržiavať:

1. detoxikácia pomocou správnych potravín – v jesenných mesiacoch vedie v rebríčku „TOP potravín“ najmä kyslá kapusta. Vďaka laktobacilom ktoré obsahuje je kapusta kvalitným prírodným probiotikom, ktoré vyčistí črevá a upraví trávenie. Zároveň je plná vitamínu C, B, E, K a dôležitých minerálov (železo, horčík, fosfor, flór a draslík). Na zahriatie počas chladnejších dní je dobré si dopriať zázvorový čaj s citrónom, či jednoducho zázvor použiť v kuchyni na varenie a pečenie. Zázvor nie len prehreje organizmus, ale je aj silným antioxidantom a blahodárne pôsobí na tráviacu sústavu. Optimálny nápojom v rámci detoxikácie je zelený čaj, ktorý stabilizuje hladinu cukrov v krvi, podporuje činnosť obličiek a pečene.

2. detoxikácia pohybom – pohyb je základom k posilneniu detoxikačných účinkov. Nejde len o lepšie trávenie a spaľovanie, ale pravidelný pohyb navyše uvoľní endorfíny a udrží myseľ v lepšej nálade. Či už zvolíte pravidelné prechádzky v prírode, alebo dáte v sychravejšom jesennom počasí prednosť halovým športom a obľúbeným aktivitám pri ktorých doprajete telu pohyb je len na vás.

3. psychický detox a dostatočný spánok – relaxujte, rozmaznávajte svoje telo a doprajte mu kvalitný spánok. Psychická pohoda dokáže telo naštartovať do prípadných náročnejších období. Nezabúdajte si preto vyhradiť nejaký ten čas len a len pre seba a doprajte si chvíľku, ktorá pre vás znamená oddych a relax. Niekomu možno postačí pohoda pri dobrej knižke, inému masáž alebo sauna, návšteva kina, výlet do lesa či domáci olejový kúpeľ. Nepodceňujte dostatočný a kvalitný spánok, ktorý vo veľkej miere pôsobí na naše psychické rozpoloženie a vplýva aj na dobré trávenie a veľké množstvo iných zdravotných faktorov.

Po detoxikácii a úspešnom „reštartovaní“ metabolizmu to i s prípadnou snahou o chudnutie ide akosi ľahšie. Samozrejme treba sa pridržiavať zabehnutých návykov zdravého chudnutia, teda dostatok pohybu a zdravá vyvážená strava s optimálnym množstvom tekutín, ktoré telo potrebuje i v jesennom období.


Pokiaľ hovoríme o snahe úspešného jesenného chudnutia v súvislosti so stravovaním, je dobré sa sústrediť a uprednostňovať hlavne sezónne dostupné prospešné potraviny, ktoré nám toto ročné obdobie ponúka.

Určite je dobré zaradiť do jedálnička napríklad tieto potraviny:


jablko a hruška: okrem množstva vitamínov obsiahnutých v tomto ovocí sú jablká plné pektínu (zabezpečuje dlhšiu sýtosť) a obsahujú veľké množstvo vlákniny. Hrušky sú na tom s podielom vlákniny ešte lepšie, vďaka čomu podobne ako jablká prispievajú k dobrému tráveniu a zabraňujú nadmernému nadúvaniu.

granátové jablko: pýši sa vysokým množstvom vlákniny a výživných látok - nutrientov, ktoré podporujú činnosť imunitného systému v organizme. Má nízky obsah kalórií a naopak vysoký obsah vlákniny a vitamínov (najmä C a K).

brusnice: obsahujú kyselinu ursolovú, ktorá je nápomocná pri spaľovaní tukov. Priaznivo podporujú odvodnenie, vyprázdňovanie a prečistenie organizmu.

tekvica: je ideálnym a chutným jesenným jedlom pri chudnutí. Navyše je zdravá a nízkokalorická (v sto gramoch dužiny je obsiahnutých približne iba 14 kalórií). Je bohatá na vitamín A, betakarotén, antioxidanty (najmä vitamín E), železo, horčík, vápnik a množstvo vlákniny. Zlepšuje trávenie a rozhýbe metabolizmus. Tekvicové jadierka navyše obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, vynikajúce na podporu zdravých ciev, nervov a mozgu.

ružičkový kel: obsahuje množstvo vlákniny a proteínov. Draslík napomáha vylučovaniu odpadových látok z tela a pomáha tak detoxikácii organizmu. Obsahuje aj dôležitý vitamín B1 – thiamín, ktorý je dôležitý hlavne na prekonanie únavy a stresu. Taktiež je bohatý na vitamín C a kyselinu listovú.

sladký zemiak (batát): reguluje hladinu cukru v krvi a vďaka vysokému obsahu vlákniny pomáha udržiavať dlhšie pocit sýtosti. Hoci kalorická hodnota batátov je v porovnaní s bežnými zemiakmi o čosi vyššia, obsahujú obrovské množstvo živín. Výrazne je tu zastúpený vitamín A, C a B6 (bojuje proti depresii a nespavosti), ale aj vitamín B5 (pôsobí proti stresu) a mangán. V menšej miere obsahuje aj množstvo iných dôležitých vitamínov a minerálov, najmä ostatné vitamíny zo skupiny B, vitamín E, betakarotén, železo, vápnik, horčík, fosfor a zinok.

jedlé gaštany: sú ideálne pre zdravé maškrtenie, pretože oproti iným slaným maškrtám (napríklad orechy) majú nižšiu energetickú hodnotu. Navyše sú veľmi výživné a obsahujú množstvo vitamínov a minerálov. Obsahujú významný podiel vitamínu C (viac ako napríklad citrón) a sú bohaté aj na vitamín A, B, E, K, železo, zinok, vápnik, fosfor, horčík a draslík, selén, betakarotén, kyselinu pantoténovú a listovú, omega 3 a 6 kyseliny. Pomáhajú vyplavovať škodliviny z pečene, prospešne vplývajúna funkciu srdca, ale aj na kĺby a pomáhajú proti reumatickým bolestiam. Predchádzajú anémii, prospievajú pokožke a vlasom. Zabraňujú bolestiam hlavy, únave a depresii.