• Dnes je: Nedeľa 17. decembra 2017 meniny má Kornélia

Cambridge diéta

Cambridge diéta

Diéta vznikla v 70. rokoch minulého storočia na pôde anglického univerzitného mesta Cambridge vďaka výskumu zameraného na obezitu a nadváhu (ich príčiny a dôsledky), ktorý prebiehal pod vedením vedeckého pracovníka Dr. Alana Howarda. Roky výskumu vyvrcholili zostavením revolučnej diéty, ktorej podľahli ľudia po celom svete.

Cambridge diéta je postavená na princípe nízkoenergetickej diéty, ktorá dodá telu prospešné a potrebné látky pre jeho fungovanie, ktoré zároveň pomôžu telu za pomerne krátky čas zbaviť sa nadváhy.


Keďže príjem kalórií je pri tejto diéte veľmi nízky (denný príjem energie môže byť maximálne 2000 kilojoulov, teda približne 480 kalórií, pričom všeobecne odporúčaný denný príjem by mal byť až 5000 kilojoulov), je odporúčané ju podstúpiť len pod dohľadom odborníka. Vzhľadom na nízky príjem energie sa neodporúča diétu kombinovať s náročným cvičením či viac vyčerpávajúcim tréningovým plánom.

Táto diéta je určená najmä pre veľmi obéznych ľudí, ktorým sa pomocou iných diét schudnúť nepodarilo. Diétu je však jednoznačne odporúčané držať pod dohľadom lekára, ktorý najlepšie a odborne zhodnotí - na základe stupňa obezity, celkového zdravotného stavu, metabolizmu - vhodnosť a prípadnú dĺžku trvania diéty (max. doba držania diéty pri vyšších stupňoch obezity je jeden mesiac, pri menšej nadváhe len niekoľko dní až týždňov).

Jedálniček Cambridge diéty je zostavený len z instantných potravín vyrobených špeciálne pre túto diétu, ktoré sú schválené špecializovanými výrobcami produktov. Ide o instantné polievky, koktaily a tyčinky. Energetická hodnota týchto potravín je veľmi nízka a je v nich zastúpené potrebné denné množstvo bielkovín, vlákniny, sacharidov, tukov, stopových prvkov a vitamínov. Nakoľko tieto produkty majú nízke množstvo sacharidov, telo si na základe nižšieho príjmu energie nezačne ukladať zásoby na horšie časy, ale naopak uložené zásoby začne spaľovať, čo naštartuje chudnutie a pokles váhy.

Dovolené je jesť len tri krát denne (raňajky – instantná tyčinka, obed – instantná polievka, večera – instantný koktail), čomu zodpovedá aj povolená energetická hodnota obsiahnutá vďaka týmto trom dávkam (400 – 550 kalórií, čo je približne 1750 – 2320 KJ).

Do pitného režimu je dovolené zahrnúť vodu, čaj a v menšom množstve aj kávu. Pitný režim je pri tejto diéte veľmi dôležitý, nakoľko diéta odvodňuje organizmus (telo prichádza o tekutiny, ktoré pri bežnom stravovaní prijíma v potrave).

Po ukončení Cambridge diéty a prechode od špeciálnych instantných produktov ku klasickej strave je nutná konzultácia s výživovým špecialistom a dodržiavanie rád, ktoré vám v rámci stravovania poskytne. Len pri postupnom a správnom prechode na klasickú stravu sa vyhnete neželanému jojo efektu.

Pozitíva Cambridge diéty:

má preukázateľné výsledky

rýchly pokles kilogramov (aj vo väčšom množstve) za krátky čas

nie je potrebné strážiť si kalorický príjem potravín

chudne sa pod dohľadom vyškoleného pracovníka – odborného poradcu

väčšina produktov je vhodná aj pre vegetariánov

Negatíva Cambridge diéty:

nemožno ju držať dlhodobo

diéta je príliš finančne nákladná (odborná konzultácia s produktovým poradcom, cena samotných produktov)

diéta nenaučí správnym stravovacím návykom

po ukončení diéty a návratu k pôvodnému spôsobu stravovania sa dostaví JOJO efekt množstvo možných zdravotných rizík: tvorba žlčových kameňov, padanie vlasov, zvýšený pocit únavy a hladu, nespavosť, podráždenosť, prílišné odvodňovanie organizmu

Táto diéta, ktorá vyvolala vo svete hotový ošiaľ a podľahlo jej mnoho ľudí (hlavne vďaka rýchlo viditeľnému výsledku) vyvolala však aj úplne opačný ohlas u množstva lekárov, nezávislých výživových odborníkov a zástancov zdravej výživy. Tí zdôrazňujú, že táto diéta je vhodná iba na schudnutie vo veľmi krátkom čase, ale zároveň iba na krátku dobu. Akonáhle ju vraj ukončíme, môžeme očakávať jojo efekt, teda návrat k pôvodnej (alebo vyššej) telesnej hmotnosti. Mnohí taktiež tvrdia, že nakoľko je postavená len na príjme špeciálnych instantných produktov vytvorených na tento účel, nenaučia nás správnym stravovacím návykom podľa ktorých by sme sa mali vedieť po ukončení diéty správne stravovať. Aj keď instantné produkty vraj obsahujú všetky telu potrebné vitamíny, minerály, esenciálne oleje a stopové prvky, telo potrebuje aj klasickú stravu s pestrým a vyváženým zložením ovocia, zeleniny a pod. Zároveň vystríhajú pred množstvom možných zdravotných komplikácií počas podstúpenia tejto diéty.