• Dnes je: Piatok 22. júna 2018 meniny má Paulína

Atkinsova diéta

Atkinsova diéta

Atkinsova diéta je nazvaná podľa Dr. Roberta C. Atkinsona, ktorý princípy tejto obľúbenej diéty zhrnul vo viacerých svojich úspešných publikáciách. Základným princípom diéty je aplikovať v strave správny - vyvážený pomer bielkovín, tukov a sacharidov a to tak, že v strave sa treba sústreďovať na príjem bielkovín a tukov a vyhýbať sa potravinám s vysokým obsahom sacharidov, ako aj úplne vylúčiť trans-tuky.


Zámerom diéty je čerpanie energie z tukových zásob. Keď totiž obmedzíme príjem cukru, telo nemôže spaľovať ako zdroj energie sacharidy (ktoré pri čerpaní energie spaľuje primárne), ale začne spaľovať zásoby tukov. V dlhodobom horizonte takéhoto stravovania je podľa Atkinsona zaručený úbytok hmotnosti a to bez nutnosti počítania kalórií.


Atkinsonova diéta vyžaduje najmä dostatočný príjem kvalitných bielkovín a zdravých tukov, vlákniny, vitamínov a minerálov v kombinácii s množstvom zeleniny a orechmi.


Vhodné potraviny:

- všetky druhy mäsa (okrem údenín, klobás)

- ryby (najmä tuniak, losos, sardinky, pstruh atď) a plody mora

- plnotučné mliečne produkty

- vajíčka v akejkoľvek forme

- orechy a semienka (napr. vlašské a makadamové orechy, mandle, slnečnicové semienka)

- zdravé tuky (uprednostňujeme masť, maslo, olivový, rybí, kokosový a avokádový olej)

- zelenina s vysokou nutričnou hodnotou a nízkym obsahom sacharidov (napr. špenát, kel, brokolica, karfiol, - uhorka, šalát, petržlen, reďkovka)


Nevhodné potraviny:

- cukor (napr. sladkosti, koláče, zákusky a zmrzlina, sladené nápoje, ovocné šťavy)

- škrob (zemiaky)

- obilniny (jačmeň a pšenica, raž, ryža, špalda)

- strukoviny (vyhnúť sa im treba najmä v prvej fáze diéty)

- ovocie a zelenina s vysokým obsahom sacharidov (napr. hrozno, banány, jablká a hrušky, pomaranč, mrkva)

- rastlinné oleje (repkový, kukuričný a sójový olej)

- pozor na nízkotučné potraviny – zvyčajne sa vyznačujú vysokým obsahom sacharid


Základné fázy Atkinsovej diéty:

1. fáza – trvá približne dva týždne. Je to fáza, ktorej cieľom je vyvolať chudnutie, nazýva sa indukcia. Povolené je jesť vysoko proteínové jedlá (prírodné tuky, mäso, vajíčka, syry, ryby), ako aj zeleninu s nízkym obsahom sacharidov. Ovocie nie je v tejto fáze povolené. Vyhýbať sa treba aj bielemu pečivu, cestovinám, obilninám, sójovým produktom a orechom. Sacharidy je potrebné z jedálnička takmer úplne vyradiť, denné množstvo prijatých sacharidov nesmie presiahnuť 20 gramov. Počas prvej fázy dôjde k najväčšej redukcii hmotnosti.


2. fáza – časové rozpätie druhej fázy je individuálne. Je to fáza v ktorej sa pokračuje v ďalšom, hoci pomalšom chudnutí a spaľovaní tukov. K potravinám povoleným v prvej fáze sa v druhej fáze pridávajú potraviny bohaté na vlákninu, orechy, semiačka, listová zelenina a dovolené je aj malé množstvo ovocia. Každý ďalší týždeň tejto fázy je povolené navýšiť príjem sacharidov o 5 gramov.


3. fáza – táto fáza trvá približne mesiac. Je to fáza, kedy telo pripravujeme na postupné prijímanie sacharidov a nastavenia pre telo optimálnej dávky karbohydrátov tak, aby sme sa vyhli nechcenému priberaniu či chorobnému chudnutiu. Keď sa naša hmotnosť blíži k číslu, ktoré sme si zaumienili dosiahnuť, môžeme si v strave dopriať viac sacharidov (škrobová zelenina, ovocie a obilniny). Proces chudnutia sa v tejto fáze výraznejšie spomalí.


4. fáza – je záverečnou „fázou“ kedy sa telo nastaví na trvalý optimálny spôsob stravovania sa. K strave pridávame sacharidy, ale iba v takom množstve, aby ho naše telo vládalo spaľovať bez následného priberania.


Hoci sa pri tejto diéte (tak ako pri všetkých) odporúča pohyb, najväčší dôraz sa kladie na správnu skladbu stravy s vysokým obsahom bielkovín, pravidelné stravovanie, primerané množstvo porcií a dostatočný pitný režim.


Názory na túto diétu sa však veľmi líšia. Mnohí výživoví odborníci neodporúčajú túto diétu dodržiavať dlhodobo a varujú pred možnými zdravotnými problémami. Niektorí ju doslova označujú za zdraviu škodlivú. Podľa ich názoru, dlhodobé praktizovanie Atkinsonovej diéty zvyšuje riziko zvýšeného cholesterolu, kardiovaskulárnych ochorení, či prílišného zaťaženia obličiek. Môže taktiež viesť k problémom s reguláciou uvoľňovania inzulínu, k ťažkostiam s trávením a vyprázdňovaním.